Výfukový systém má za úkol bezpečně odvést horké výfukové plyny do volného ovzduší. Tlumí rovněž hluk, který vzniká ve spalovacím prostoru. Integrovaný katalyzátor mění škodlivé látky ve výfu- kových plynech při vysoké teplotě za pomoci chemické reakce na téměř neškodné látky.
Výfukové zařízení se skládá z výfukového potrubí, katalyzátoru a tlumičů výfuku. Přední sběrné potrubí ústí do katalyzátoru. Z katalyzátoru jsou výfukové plyny vedeny do předního a zadního tlumiče výfuku, odkud se odvádí do vol- ného ovzduší. Aby nemohly jedovaté výfukové plyny vnikat do kabiny osobního vozidla, musí být výfukové zařízení dokonale utěsněno. Tlumič výfuku usměrňuje a omezuje výfukové plyny, které ze spalovacího pros- toru motoru vystupují v sil- ných impulsech (nárazech), a zajišťuje, aby nebyla překročena povolená hladi- na hlučnosti.
Vozidla nesmí podle pravidel silničního provozu a směrnic EU překročit povolenou hladinu hlučnosti. Pro osobní automobily je maximální hodnota hlučnosti 74 dB.
Hlučnost: (maximální povolené hodnoty) | |
Motokolo | 70dB |
Moped, malý motocykl | 72dB |
Lehké jednostopé vozidlo | 75dB |
Jednostopé vozidlo do 500 cm3 | 80dB |
Osobní automobil | 74dB |
Nákladní automobil | 77-80dB |
Pro srovnání | |
Pneumatická vrtačka (ve vzdálenosti 5 m) | 90dB |
K poškození vnějších částí celého zařízení dochází především v důsledku působení povětrnostních pod- mínek a posypové soli během zimního období. Naproti tomu ve vnitřní části výfukového zařízení dochází ke korozi, zvláště v jeho zadní, chladnější části, a to převážně kondenzací vody a kyselin s obsahem síry. Navíc může být výfukové zařízení poškozeno během jízdy nárazy kamínků, pohyby karoserie a vibracemi motoru. Proto nechte vždy zkontrolovat utěsnění a zavěšení výfukového zařízení! Při každé výměně je třeba použít i nová těsnění.